nak join diowg ,,follow lah blog nie,,

Tuesday 14 August 2012

kuih nestum

salam semua,, ni satu lagi kuih raya yang gua nak kongsi,, iaitu kuih nestum.. sape pernah dgr name kuih ni,, familiar kan,, sebab kuih ni aku boleh cakap ramai ah yang suke kan ,,


 antara bahan2 nye ialah,


  1. kulit popia,, (kalau besar potong empat,, kalau yang kecik,, xyah potong pon)
  2. nestum,,( bnyak mane korg nak,, kalu aku,, aku suka bnyakk)
  3. gula,, ( manis mane korg nak,, kalau aku,, aku letak lima sudu besar je untuk satu balang,,)
  4. susu,, or something else yang korg suke lah,, milo ke,, atau minuman serbuk lainlah,, kalau nescafe aku x pernah tgok org buat lagi,, kalau suke buat lah,,
ok cara2 nye,,

  1. gulung kulit popia xdi,, dan kalau mcm die x melekat pada akhir nye,, sapukan sikit tepung jagung yang telah dibancuhkan dengan air,,
  2. potong menyerong,, jdikan dia tirus di hadapan, atau,, (ikut lah nak potong camne pon)
  3. gorengkan kulit popia yang telah dipotong itu,, jangan garing sgt nanti x best,, p kalau suka garing,, buat je lah,,
  4. kisarkan gula,, nestum and susu menggunkan pengisar kering,, (kalau mcm xnak halus sgt kisar kejap je,, kalau nak jadikan serbuk,, kisar lah lame sikit,,
  5. lepas tu gaul kan, kulit popia yang telah dimasak xdi dgn bahan yang dikisar,, gaul hingga sebati dan masuk kan dalam bekas kedap udara,,
dah siap,, senang kan,, selamat mencuba,,

kuih nestum aku,,, 

No comments:

indahnya cinta