nak join diowg ,,follow lah blog nie,,

Tuesday 14 August 2012

biskut forrero malaysia

ok,,, kali ni,, aku nak kongsikan cara2 nak buat kuih raya,, aku x buat bnyak kuih raya,, sebab die leceh,, tapi aku berkenan dengan satu kuih ni,, nampak menarik lah kan,, so,, aku try buat,, dan ni nak kongsi ni,, aku dapat resepi ni dari buku,, aku rasa x semua org suka baca buku,, skarang zaman dah moden so,, sume ujung jari je,,, let start,,

bahan2
250gm mentega
150gm gula kastor,, ( tapi aku guna gula biasa je,, sebab x ada gula kastor)
1 biji telur kuning
30gm serbuk roti kuning (aku guna oat je,,lbh berkhasiat,)
100gm serbuk badam
300gm tepung red rose (ayakkan)
100gm tepung jagung (ayakkan)
250gm badam cincang
300gm coklat masakan
1 biji telur putih

ok,, bahan siap,, jom start buat,,


  1. campurkan mentega gula kastor dan telur kuning,,
  2. pukul bahan sehingga sebati dan gula hancur,,( p disebabkan aku guna gula biasa so ambik masa yang lama sikit lah)
  3. campurkan tepung jagung ,tepung red rose,serbuk badam dan oat dalam satu bekas,,dan masuk kan bahan yang dipukul xdi kedalam bekas tersebut,,uli sehingga sebati
  4. bulatkan doh kecik2 dan salutkan dekat teur putih diikuti dengan badam cincang
  5. bakar dalam ketuhar pada 180 darjah celcius,, selama 13 minit,,( ikut atas jenis ketuhar lah,, aku nye jename sharp)
  6. bila dah sejuk,, salutkan dengan coklat masakan yang telah dicairkan,, dan isi dalam mabgkuk kertas,,
siap,,, selamat mencuba


ni keadaan kuih tu bila dah siap di bakar,,

 x ada bekas cantik nak ambik pic
 nampak sedap kan,, huhuhu
 nyum2,,,
banyak lagi,, huhuhuhu


selamat mencuba,,,

No comments:

indahnya cinta