nak join diowg ,,follow lah blog nie,,

Tuesday 14 August 2012

gummy

dan skarang,, jom aku ajar koramg cara nak buat gummy,, atau gula2 jeli,,

bahan2

  1. 10gm geletin tanpa perisa,,
  2. 85gm geletin berperisa,,(ikut perisa apa yang korg nak)
  3. 1/3 gelas air,
kalau mcm aku,, aku x ada geletin berperisa,, so aku guna 95 geletin tanpa perisa dan aku tambah 4 sudu strawbery emelco,, atau apa2 perisa yang korg nak,,

ok cara2 nya
  1. masuk kan 10gm geletin x berperisa dan 85gm geletin berperisa kedalam 1/3 bekas air xdi,, ( dalam bekas yang sesuai untuk dimasak lah) biar kan selama 10 minit,,
  2. panas kan atas api sederhana sehingga geletin larut,, jgn lama sgt,, nanti hangus,,dalam 3-5 minit mcm tu,,
  3. lepas tu,, tuang kan larutan xdi kedalam bekas acuan,,(ikut suke hati korg lah nak bentuk mcm mane,,)
  4. tunggu sehingga sejuk sedikit,, dan masuk kan dalam peti,, dalam 15 minit mcm tu,,
  5. bila dah keras,, keluar kan dari bekas acuan,, dan boleh makan,,,,
selamat mencuba

 ni masa geletin di tuang ke dalam acuan,, sebab x ada bekas lain aku guna je acuan coklet,,


aku siap posing kan ,,,huhu

good luck

No comments:

indahnya cinta