nak join diowg ,,follow lah blog nie,,

Wednesday 8 August 2012

coklet,,

ok jom,, aku nak ajak korng buat coklet pulak,,senar nye nak buat coklet ni senang je,

first sekali masak air dalam satu bekas(A),, sehingga dia keluar buih2 dekat tepi,, atau pon korang rasa mcm air tu dah suam2 dah,, ok lah,, kecik kan api,, dan masuk kan lagi satu bekas(B) yang kecik sikit dari bekas(A) ,, lepas tu masuk kan coklet,, biase nye aku gune coklet jenama beryl's,,

lepas tu kacau sehingga coklet tu betul2 cair,,, dan padam kan api,, ok,,

sediakan bekas acuan ( mengikut kehendak masing2 lah bentuk nya ),, dan tuang kan coklet xdi kedalam acuan nye,, tunggu sehingga coklet mengeras,, biasa nye aku letak dalam peti je terus,, huhuhu,, senang,,,
ok bile dah keras keluar kan dari acuan,, dan sedia untuk dimakan,, nyum nyumm,,,

selamat mencuba





ni lah coklet yang aku biasa guna,,

 ni antara coklet yang dah dimasukkan kedalm acuan,, (acuan ni bentuk daun)


 acuan bentuk ketupat nasi


 acuan bentuk petak,,


acuan bentuk kerang

masa nak masuk dalam acuan tu,, korang letak lah ape2 yang korang nak tambah,, contoh nye ,, kacang ke,, ikut lah,, bubble rice ke,, boleh aje,, kismis pon boleh,,

 ni antara coklet yang dah keras dan boleh dimakan,,


sebalang aku buat,, ops,, bukan sebalang,, tapi dua balang,, hahahahahaha,,


ok lah ,, selamat mencuba,, buat jadi kuih raya pon boleh,,


No comments:

indahnya cinta